Subject: FW: AS Harku Karjäär: kutse arutelule karjääri korrastamise ja varude teemal
From: "Tiit Harjak" <[email-masked]>
To: "MNT Teed" <[email-masked]>
Date: Tue, 20 May 2025 10:02:02 +0300

Tere,
edastan enda nimele registreerimiseks.
Parimat,

Tiit Harjak

From: Harku Karjaar AS <[email-masked]>
Sent: Monday, May 19, 2025 12:25 PM
To: Tiit Harjak <[email-masked]>; Siret Punnisk
<[email-masked]>; Marin Varblane
<[email-masked]>; Annika Vohta <[email-masked]>;
[email-masked]
Cc: Viktor Kisseljov <[email-masked]>; Margus Viiklepp
<[email-masked]>; Tauri Väli
<[email-masked]>; Taavi Tõnts
<[email-masked]>; Mart Michelis
<[email-masked]>; Kaie Kruusmaa
<[email-masked]>; Rein Kallas
<[email-masked]>
Subject: RE: AS Harku Karjäär: kutse arutelule karjääri korrastamise ja
varude teemal

Tere

Lugupeetud daamid ja härrad

Väga vabandan, et ei osutanud viimasele kirjale kiiremini vastata.

Vastates hr Tiit Harjaku kirjale soovin veel kord rõhutada sellele, et
TRAM ajab segamini kõik meie asjad, sh viitab asjadele, mille kohta on
ammu kõik menetlused läbi viidud, nt Harku VI lubjakivikarjääri
kaevandamisõiguse saamine. Me ei taotle Harku VI kaevandamisõigust, see on
juba välja antud 2017. a. Harku VI suhtes soovime saada Keskkonnaametilt
korrastamise projektile heakskiitmist.

Proovin seletada millised menetlused/toimingud meil on olemas või käimas
ja mille suhtes meil on tekkinud TRAM-ga lahknev arvamus.

Esiteks Harku IV lubjakivikarjääri laiendamisega seoses on käimas KMH ja
mille käigus kaasatakse teedespetsialisti nõutud tasemega. Palume mitte
siduda Harku IV lubjakivikarjääri toiminguid ja muude kaevandustega seotud
alad või perspektiivsed alad!

Teiseks Harku VI lubjakivikarjääri kaevandamisluba (kaevandamisõigus) oli
välja antud 04.09.2017. See tähendab, et me ei taotle kaevandusõiguse
saamisest, Harku VI Lubjakivikarjäärile, millest TRAM viidab kirjades,
vaid palume Keskkonnaametit kooskõlastada karjääri korrastamise projekt.

Kolmandaks Voolu ja Karjääri riigikinnistud millele oleme taotlenud
geoloogise aruandega maavaravarud tunnistada kaevandatavaks. Meie aruande
menetlemist Maa-amet peatas kuni TRAMi pool saab valmis Harku Liiklussõlme
põhiprojekt. See sai valmis 2023. a lõpus, sellega selgus nii teetrassi
ulatus kui ka vajalikud maad. AS Harku Karjäär kui kinnistu, millele tuleb
Harku eritasandeline Harku liiklussõlm, omanik on TRAMi poolt
maakorralduse toimingutes osalenud ja meie kinnistud teedeehitamiseks ka
jagatud ning ootavad omandamist. Ehk rõhutan sellele, et oleme enda poolt
kõik mõistlikes tegevustes, mida nõutud varasemates kirjavahetustes
TRAM-ga,  osa võtnud ehk meie poolt takistusi polnud. Aga mis puudutab
maavarudest Voolu ja Karjääri kinnistutel, siis TRAM poolt valmikssaanud
põhiprojektiga seda ala ei ole kaasatud ega kusagil viidatud kus ja mis
mahus tuleks tee (edasine jupp Tabasalu poole).

Neljandaks JuTa teetrassi koridor, see millest TRAMi  kirjades koguaeg
mainitakse, see on leidnud aset ainult tingimusel, et teetrassi koridori
all kõik olev maavaru, vähemalt meie omandis kinnistutel, enne tee
ehitamist meile lubatakse välja kaevandada. Niigi sai see koridor Saue
ÜP-sse jms planeeringutesse. Tee ehitamine – projekteerimisest, eramaade
omandamine ja kuni tee väljaehitamiseni on vastava riigiasutuse pädevus.
AS Harku Karjäär on nõusoleku teetrassikoridorile andnud ainult ühel
selgel tingimusel  - lubatakse varud väljata.

Kas keegi oskab selgitada miks kaevandaja peab teedealust projekteerima
ehk leidma lahendust tulevale teele (JuTa lõik Tabasalu poole), mida
tänapäeval projekteerimisega ei tegeleta kuna puudub rahastus ja keegi ei
tea  kas seda üldse tulebki sinna? Arvan, et TRAMil peab vähemalt endal
teadma olema millisena Voolu ja Karjääri kinnistutele tuleb see tee – kui
sügav, kui lai jms sisendid? Selleks, et EGF saaks meie aruannet edasi
menetleda me peame teadma mis plaanid on riigil teede ehitamisele.

Kui Teil on küsimusi või mõni osa vajab veel selgitamist, ootan Teil
tagasisidet.

Lugupidamisega

Aljona Bukaty

juhiabi

AS Harku Karjäär

Paemurru tee 6

76922 Laabi küla,

Harku vald, Eesti

tel 657 9959

 <http://www.killustik.eu/> www.killustik.eu

From: Tiit Harjak [mailto:[email-masked]]
Sent: Friday, May 2, 2025 6:16 PM
To: Harku Karjaar AS <[email-masked] <mailto:[email-masked]> >;
Siret Punnisk <[email-masked]
<mailto:[email-masked]> >; Marin Varblane
<[email-masked] <mailto:[email-masked]>
>; Annika Vohta <[email-masked] <mailto:[email-masked]> >;
<mailto:[email-masked]> [email-masked]
Cc: Viktor Kisseljov <[email-masked]
<mailto:[email-masked]> >; Margus Viiklepp
<[email-masked]
<mailto:[email-masked]> >; Tauri Väli
<[email-masked] <mailto:[email-masked]> >;
Taavi Tõnts <[email-masked]
<mailto:[email-masked]> >; Mart Michelis
<[email-masked] <mailto:[email-masked]>
>; Kaie Kruusmaa <[email-masked]
<mailto:[email-masked]> >; Rein Kallas
<[email-masked] <mailto:[email-masked]> >
Subject: RE: AS Harku Karjäär: kutse arutelule karjääri korrastamise ja
varude teemal

Tere,

Palun täpsustada, mida konkreetselt meil on nendel teemadel arutada.

Selgitan veelkord, et Transpordiamet peab tagama perspektiivse 2+2
riigitee mõistlikel tingimustel ehitamise võimaluse ning ei saa
aktsepteerida vastavas riigihuvi koridoris korrastamisprojekti, mille
koostamisse ei ole kaasatud tee-ehituse valdkonna spetsialiste ning mis
võimaldab perspektiivse tee alla kontrollimatute kihtidena jäätmete
paigutamist. Kuna Juuliku-Tabasalu 2+2 riigitee paiknemisele
asukohaalternatiive ei ole, siis selline korrastamislahendus läheb riigile
tõenäoliselt maksma rohkem kui vastavalt alalt materjali kaevandamisest
tulu laekuks.

Üldisemas plaanis tuleb Juuliku-Tabasalu perspektiivse 2+2 tee riigihuvi
koridoris nii Harku VI korrastamisprojekti koostamisel kui ka
kaevandamistegevuse laiendamise kavandamisel lähtuda manusesse lisatud
Majandus- ja kommunikatsiooniministeeiumi antud 02.03.2022 seisukohast,
mis ütleb muuhulgas:

… väljaspool Harku liiklussõlme Harku IV karjääri (ja teiste Harku
karjääride ning nende hilisematel laiendatavatel aladel) laiendataval alal
on võimalik realiseerida mõlemad riigi huvid: nii maavara kaevandamine kui
ka JuTa teelõigu ehitamine, need kaks riigi huvi ei ole teineteist
välistavad. Seejuures tuleb kattuval alal kaevandustööd teostada viisil ja
ulatuses, mis arvestaksid perspektiivse ehitustegevusega, et vältida
riigile ebamõistlikke kulutusi tulevikus. Kavandatud tee asukohas on seega
kaevandamine võimalik tingimusel, et kaevandi tagasitäitmine tehakse
tehnoloogia ja materjalidega, mis sobivad tee ehitamiseks ning tagavad ka
tee stabiilsuse, püsivuse ja säilivuse.

Samuti tuleb kaevandamisloa väljaandmisel kaaluda, kas materjali
kaevandamine terves ulatuses on mõistlik, kui tulevikus võib osutuda
vajalikuks tee ehitamise kvaliteedinõuetele vastavate materjalide
(osaline) tagasi tarnimine taastetöödeks Harku Karjääri siseselt või isegi
teistest karjääridest.

JuTa teelõigu trassikoridoris kavandatud kaevandamisele tuleb kehtestada
ühtsed, tee rajamise võimalust tagavad kõrvaltingimused. Arvestades
võimalikke huvide vastuolusid, on JuTa ja karjääri kattuvate alade osas
vajalik riigi ja ASi Harku Karjäär vaheliste siduvate kokkulepete
sõlmimine enne kaevandamiseks õiguste andmist. Sealhulgas tuleks kokku
leppida, millistel aladel ja sügavusteni JuTa trassil kaevandamistegevus
toimub, kuidas tagatakse tagasitäite materjali ja tehnoloogia vastavus
tee-ehitamiseks vajalikele nõuetele, millisteks tähtaegadeks peavad
erinevad tegevused lõpetatud olema ja Harku liiklussõlme ning JuTa
ehitamiseks vajalike maade võõrandamisega seonduvad tegevused lõpule
viidud.

…

Viimati on Transpordiamet vastavalt Transpordiameti, Aktsiaseltsi Harku
Karjääri, Kliimaministeeriumi, Keskkonnaameti ja Maa-ameti vahelisel
koosolekul kokku lepitule oma 22.11.2024 kirjaga nr 7.1-7/24/3833-6
esitanud lähteülesande teedevaldkonna ekspertide kaasamiseks Harku VI
karjääri korrastamisprojekti koostamisse. Kaasamise kohta info puudub.

Riigiomandis olevatel Voolu ja Karjääri kinnistutel kaevandamise
kavandamise osas on Transpordiamet samuti omapoolsed seisukohad andnud nii
varasemalt kui ka hiljutises uuringuloa menetluses.

Transpordiamet ei näe ilma täpsustava infota kasu sellise kohtumise
korraldamisest, kuna amet on Juuliku-Tabasalu riigihuviga 2+2 tee alaga
kattuvusega Harku karjääri erinevate kaevanduslubade kohta väljastanud ja
selgitanud ning täpsustanud omapoolseid seisukohti korduvalt juba mitme
aasta jooksul, aga kaevandamisest huvitatud osapoolelt ei ole näha samme,
vaatamaks huvide kattuvusega alasid terviklikult, otsimaks reaalseid
lahendusi ning kaasamaks teede-ehituse valdkonna pädevusega spetsialiste.
Transpordiameti seisukohad ei ole muutunud ning peaksid olema osapooltele
teada.

Lugupidamisega,

Tiit Harjak

Juhataja

Tehnovõrkude üksus

Planeerimise osakond

5188201

          Valge 4 / 11413 Tallinn /  <https://www.transpordiamet.ee/>
Transpordiamet

From: Harku Karjaar AS < <mailto:[email-masked]> [email-masked]>
Sent: Thursday, April 24, 2025 4:36 PM
To: Siret Punnisk < <mailto:[email-masked]>
[email-masked]>; Marin Varblane <
<mailto:[email-masked]> [email-masked]>;
Annika Vohta < <mailto:[email-masked]> [email-masked]>;
<mailto:[email-masked]> [email-masked]; Tiit Harjak <
<mailto:[email-masked]> [email-masked]>
Subject: AS Harku Karjäär: kutse arutelule karjääri korrastamise ja varude
teemal

Tere

Lugupeetud daamid ja härrad

AS Harku Karjääri päevakorras on kaks olulist küsimust, millele ei ole
seni suudetud leida adekvaatset lahendust.

Kutsun Teid kohtumisele, et arutada järgmisi teemasid:

1.	Nõusoleku saamine Harku VI lubjakivikarjääri korrastamisprojekti
rakendamiseks.
2.	AS Harku Karjäär aruande „Harku lubjakivimaardla aktiivse
reservvaru ploki 35 osaliselt kaevandatavaks ja kasutatavaks tunnistamine“
menetlemine. Aruandes käsitletakse riigiomandis olevatel Voolu ja Karjääri
kinnistutel asuvate varude osalist kaevandatavaks tunnistamist.

Ootan Teie tagasisidet ja valmisolekut kohtumiseks.

Lugupidamisega

Aljona Bukaty

juhiabi

AS Harku Karjäär

Paemurru tee 6

76922 Laabi küla,

Harku vald, Eesti

tel 657 9959, 55 12150

 <http://www.killustik.eu/> www.killustik.eu

---

Kiri on saadetud väljastpoolt valitsemisala.  Ärge avage kirjaga kaasa
tulnud linke või manuseid enne, kui olete saatja õigsuses ja sisu
turvalisuses kindel.